Rommetom Anton op 2 februari 2020

Anton van Duinkerken tijdens de vastenavend van 1951 (Stichting Vastenavend)

Skrol naar beneeje om ’t in ’t Berregs te leze.

Het is niet overdreven om Anton van Duinkerken de peetoom te noemen van de Bergse vastenavend. Met zijn Verdediging van Carnaval brak Van Duinkerken in 1928 al een lans voor het vastenavondfeest. En na de oprichting van Stichting Vastenavend in 1946 was Van Duinkerken verschillende keren te gast in het Krabbegat. Voor zijn verdiensten werd hij geridderd in de orde van gouden krab en benoemd tot krabbengeneraal. Bekend is zijn uitspraak tijdens kroegentochten op de vraag of hij iets wilde drinken: ‘Volgaarne, gaarne vol’!

Op 2 februari 2020 organiseert stichting Anton van Duinkerken Nu een bijeenkomst die in het teken staat van Anton van Duinkerken en de Bergse vastenavend. De bijeenkomst vindt plaats van 14.11-16.11 uur in Den Enghel aan de Grote Markt in Bergen op Zoom.
Tijdens deze leutige middag komt Prins Nilles III met zijn gevolg een saluut brengen aan de krabbengeneraal. Pieter Huygens spreekt over de band tussen Anton van Duinkerken en de Bergse vastenavend. Bernard Asselbergs (jongste zoon van Anton van Duinkerken) spreekt over zijn vaders voorliefde voor het Bergse volksfeest en zijn eigen jeugdherinneringen hieraan. Emiel Wilbrink zal de middag in goede banen leiden. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Troep ’71.

U kunt zich via de inschrijfpagina reeds aanmelden voor de bijeenkomst. Uiteraard is het ook mogelijk om uw kaartje op 2 februari aan de deur te kopen. Kaartjes voor de bijeenkomst kosten 5 euro (of 2 leutneutbonnen).  Naast entree krijgt u hiervoor een uniek aandenken.

Berregs:

’t Is nie overdreve n’om Anton van Duinkerken de péétoom te noeme van de Berregse Vastenavend. Mè zijn Verdedeging van Carnaval brak Van Duinkerken in 1928 al ’n lans voor ’t Vastenavendféést. En na d’oprichting van de Stichting Vastenavend in 1946 was Van Duinkerken verschillende kere te gast in ’t Krabbegat. Voor zijn verdienste wier ij geridderd in de Orde van de Gouwe Krab en benoemd tot Krabbegeneraal. Bekend is zijn uitspraak mette kroegentochte n’op de vraag of t’ie wa wilde drinke: ‘Volgaarne, gaarne vol!’

Op 2 febrewarie 2020 organiseer stichting Anton van Duinkerken Nu ’n bijéénkomst die in ’t teke sta van Anton van Duinkerken en de Berregse Vastenavend. De bijéénkomst vin plaats van 14.11 tot 16.11 uur in Den Enghel aan de Gròòte Mart.

Prins Nilles III mè z’n gevolleg mag netuurlek nie ontbreke bij de bijéénkomst om ’n saluut te brenge n’aan de Krabbegeneraal. Pieter Huygens sprikt over de band tusse Anton van Duinkerken en de Berregse Vastenavend. Bernard Asselbergs, de jongste zoon van Anton van Duinkerken, sprikt over zijn vaders voorliefde voor ’t Berregse volksféést en z’n eigeste jeugd’erinneringe ieraan. Emiel Wilbrink zal de middag prizzetere en de meziek kom van Troep ’71.

Agge interesse n’et voor de bijéénkomst kende oew eige aanmelde via deze link. Netuurlek is ’t ok mogelek om kartjes aan de deur te kòòpe n’op 2 febrewarie en die koste 5 euro (of 2 LeutNeutBonne). Ge kreg dan nie allééneg toegang, mar ok ’n uniek aandenke.